1 June 2017
Rick Geenen
5 tips voor de zomer!

De zomermaanden komen er aan! Misschien ervaar jij dit als een lastige periode. Zeker als je nog graag wat wilt afvallen of op gewicht wilt blijven. Een periode waarin je ongetwijfeld meer etentjes, vakantiedagen en andere sociale gelegenheden hebt dan in de winter. Geen zorgen! Fitnet heeft 5 tips voor jou om de zomer zonder kleerscheuren door te komen!

1.  Maak een planning!
Ook als je niet van plannen houdt kun je structuur aanbrengen in je voeding- en beweegpatroon zonder dat dit heel veel moeite kost. Dit kan heel simpel door 's ochtends al na te gaan wat je die dag gaat doen. Door vooruit te kijken kun je alvast rekening houden met je keuzes die je wil gaan maken. Zit je 's ochtends aan het ontbijt met lekkere croissants en saucijzenbroodjes, maar ga je 's middags nog lunchen met een collega en 's avonds naar dat leuke "all you can eat"-restaurant. Dan is het misschien verstandig om 's morgens wat te minderen en te sparen voor de rest van de dag. Het is misschien zelf zo dat jij de dag van te voren een keer extra naar de sportschool gaat of dat je dag ervoor al rekening gaat houden met het feit dat je de dag erna veel activiteiten hebt. Door simpel vooruit te plannen kun je het jezelf een stuk makkelijker maken en hou je hier een goed gevoel aan over!

2. Drinken telt ook!
Het zal je niet verbazen maar in dranken zitten ook calorieën. In de basis telt het lichaam alle calorieën op die je eet EN drinkt. Op het moment dat jouw calorie-inname hoger is dan je energieverbruik, gaat jouw lichaam die overtollige calorieën omzetten in vet. Je calorie-inname heeft invloed op je proces van afvallen of bijkomen. De hoeveelheid die jij drinkt kan een belangrijke factor zijn, omdat er in bijvoorbeeld frisdranken, fruitsappen en alcohol erg veel calorieën zitten. Mag ik dan alleen maar water drinken? Natuurlijk niet, ben je alleen bewust van het feit dat ook deze "verborgen" calorieën meetellen voor je lichaam. Zeker als het warm is, drink je met een paar glazen frisdrank of bier al gauw 1000 calorieën weg. Je kunt hierin keuzes maken en dat scheelt dan enorm in je calorieëntotaal.

En smoothies dan? Prima, als je dat lekker vindt. Maar ook hier geldt het zelfde voor. Er zitten vaak veel calorieën in een smoothie. Soms wel 200 tot 300 calorieën per smoothie. Om even de vergelijking te maken: hier moet je ongeveer een half uur voor fietsen om deze te verbranden.

3. Laat je niet beïnvloeden!
Je omgeving probeert jou constant te beïnvloeden. Is dit bijvoorbeeld herkenbaar? 'Ik heb die fles wijn voor ons gekocht, neem ook een wijntje' of 'je hebt al bijna niks gegeten vandaag, een ijsje kan best!'. Op het moment dat jij hier op voorbereid bent, weet je ook hoe je hier mee om moet gaan. Zoek een praktische oplossing. Door bijvoorbeeld te zeggen dat je net gegeten hebt, is het vaak al einde discussie. Die discussie kun je sowieso beter vermijden: door jou "gezonde" gedrag confronteer je anderen ermee dat zij "ongezond" gedrag vertonen. Ze gaan jou proberen te beïnvloeden, be prepared!

4. Goedkeuring!
"Zo, ik heb het hele jaar hard gewerkt, nu mogen alle remmen los"
"Het is heerlijk weer, dan verdien ik wel een biertje"
"Ik ga morgen wel een keer extra sporten om het te compenseren"

Betekent vakantie voor jou dat je tegen jezelf zegt: "zo ik heb het hele jaar hard gewerkt, nu mogen alle remmen los"? Geef jij je zelf die toestemming om alles maar te nemen wat je wilt? Dat bepaal je helemaal zelf! Maar de consequentie is dan vaak dat je na de vakantie spijt hebt hiervan als die weegschaal een ander getal aangeeft of als je truitje wat te strak zit. Waarom niet genieten met mate? Het kan! Je hoeft jezelf alleen nog maar ervan te overtuigen. Want die goedkeuring om alles maar te doen, dat zit in je hoofd. Tussen twee extremen zit er ook een "middenweg". Ga op zoek naar jouw middenweg. Dan kun je met vertrouwen, na je vakantie voor de spiegel staan en hoef je niet ineens als een malle te gaan diëten.

5. Geniet met balans!
Vergeet vooral niet te genieten van deze heerlijke maanden. Je gaat misschien op vakantie of je geniet thuis van het lekkere zomerweer. Het is ook een periode waarin spontane etentjes of barbecues op het programma staan. Maak hierbij vooral de keuzes die bij JOU passen. Jij bepaalt zelf of je dat ijsje wilt eten terwijl je weet dat er later die dag nog een barbecue op het programma staat. Geniet van het samen zijn met je familie of vrienden, van de omgeving en zeker ook van lekker eten!

Meer informatie!
Wil jij meer handvatten krijgen om deze zomer goed door te komen? Meld je dan nu aan of mail/whatsapp/bel dan naar info@yourfitnet.nl / +31 640795973.