29 december 2017
Rick Geenen
6 redenen waarom jouw goede voornemens dit jaar wel zullen slagen!

Het nieuwe jaar is voor veel mensen het moment om te “starten” met het verbeteren of veranderen van hun huidige leefstijl. Landelijk werd gevraagd wat mensen zoal voor een goede voornemens hebben. Het is niet verbazend dat het gros van de mensen zegt dat ze “gezonder willen gaan eten”, “fitter willen worden” of “meer willen gaan bewegen”. Als Health Counselors van Fitnet juichen wij deze voornemens natuurlijk alleen maar toe. Tegelijkertijd zien wij ook dat deze voornemens vaak niet standhouden. Na enkele weken blijkt het “niet meer vol te houden”. Wij, als Health Counselor van Fitnet, houden ons bezig met de vraag “waarom” deze goed bedoelde voornemens niet standhouden. Daarnaast kijken we hoe we kunnen zorgen dat deze voornemens omgezet worden naar blijvende veranderingen.

De vraag is eigenlijk: hoe kun je voornemens omzetten naar een op maat gemaakt plan dat werkt voor jou? Het antwoord op die vraag is natuurlijk voor iedereen anders. Want er bestaat een duidelijk verschil tussen goede voornemens en échte doelen die jij koste wat het kost wilt behalen, maar wat is dit verschil?

 1.     Een voornemen is een doel, maar veel te algemeen!

Laten we het goede voornemen “gezonden willen gaan eten” als voorbeeld nemen. Super voornemen, maar tegelijkertijd kun je je afvragen: ‘wat is nou precies gezond?’. Of: ‘hoe kun je meten dat je gezond bezig bent met je voeding?’. Door dit veel specifieker te maken naar je eigen situatie, leven en lichaam is de kans van slagen velen malen groter! Door kaders te creëren voor jezelf en daar actief mee aan de slag te gaan, verkrijg je niet alleen inzicht maar wordt het ook nog leuk! Wij, als Health Counselors, helpen jou om deze kaders te creëren passend bij jouw huidige leefpatroon. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van onze voedingsapp, waarbij je eenvoudig ziet hoe je jouw voedingspatroon positief kunt veranderen.

 2.     Je hebt een plan!

Bij goede voornemens heb je vaak geen plan dat jou van A naar B brengt. Zie het als een navigatiesysteem dat jou de juiste kant op stuurt, op de juiste momenten. Je wilt van A naar B komen, maar zonder navigatie blijf je rondjes rijden en kom je niet op je bestemming. Een plan op maat met de juiste ingrediënten, zorgen voor succes! Wij werken altijd met een op maat gemaakt plan, omdat er niet één plan is dat voor iedereen werkt. Juist op zoek gaan naar wat voor jou werkt is een proces waar je jezelf de tijd voor moet geven. In plaats van je te richten op één grote stap kun je beter focussen op kleine stappen die jou helpen.

 3.     Voornemens richten zich alleen op het resultaat!

Stel: je wilt graag wat kilootjes afvallen. Dan zijn er natuurlijk verschillende manieren om dit te bereiken. Uiteindelijk zijn we allemaal geïnteresseerd in het uiteindelijke resultaat. Maar door je alleen maar op resultaat te focussen, bevind je je op glad ijs. Want je zult veranderingen moeten maken in je huidige leefstijl om dat uiteindelijke resultaat te gaan behalen. De weegschaal is zo’n apparaat die alleen het resultaat meet en zegt vaak niet of jij bijvoorbeeld een week goed je best hebt gedaan met je voeding en/of sporten. Het is beter om je juist te focussen op die veranderingen die zorgen voor dat resultaat.

 4.      Doelen zijn haalbaar en realistisch, voornemens niet!

Bij doelen ga je stap voor stap veranderingen maken. Bij voornemens gooi je vaak het hele roer om. Iets wat enkele weken lukt, maar voor de lange termijn onrealistisch is. Onze omgeving speelt daar heel goed op in en probeert jou te beïnvloeden door jou te laten denken dat er “snelle oplossingen” bestaan. Er zijn voorbeelden genoeg, zoals verschillende diëten, detox kuren, maar ook op social media wordt een bepaald beeld gecreëerd over wat we moeten doen om er goed uit te zien. Ga op zoek naar een manier die werkt voor de lange termijn. En belangrijker: een wijze die voor jouw huidige leven haalbaar en realistisch is.

5.     Doelen hebben prioriteit, voornemens zijn vrijblijvend!

“Ik wil meer gaan bewegen, omdat dit goed voor mijn gezondheid is”. Iedereen wilt graag een goede gezondheid, maar er zit vaak weinig gevoel achter deze doelstelling. Goede doelen hebben prioriteit in jouw leven en het is iets wat je écht wilt, omdat dit jou dat een bepaald gevoel geeft. Bijvoorbeeld méér zelfvertrouwen of energie. Als je dit doel écht helder hebt voor jezelf, begin je liever gisteren als vandaag met je veranderingen. Bij een goed voornemen wacht je tot 1 januari. Of je gaat op zoek naar het juiste moment, want na de vakantie gaat het me deze keer lukken!

 6.     Je durft te vragen om hulp!

Mensen in je omgeving kunnen je helpen, maar ook tegenwerken in je proces naar verandering. Denk aan de mensen in je omgeving die op een verjaardag proberen jou om te praten om toch iets te eten of te drinken, terwijl jij daar op dat moment eigenlijk geen trek in hebt. Durf hulp te vragen en vertel de mensen die belangrijk zijn waarom dit zo belangrijk voor je is. Dat betekent overigens niet dat je in discussie moet gaan, maar de mensen die het beste met je voor hebben, zullen jou helpen. Daarnaast zijn er ook experts die jou kunnen helpen om dat te behalen wat je echt wilt.

Ben je op zoek naar de experts die samen met jou, al je voornemens gaan omzetten naar échte doelstellingen? Klik hier om te zien welke mensen jou al voor zijn gegaan!

Fijne jaarwisseling voor iedereen!

Rick Geenen

Health Counselor Fitnet