Lilian Terwint

Hi Lilian, vanaf het begin ben je als een speer gegaan. En eigenlijk heb je het gestelde doel al overtroffen. We willen graag met jou terugblikken op de afgelopen maanden en waarom dit voor jou zo succesvol verlopen is.

Wat was jouw reden om je in te schrijven voor het “Full Coaching – pakket” van Fitnet?

Langzaam is mijn gewicht toegenomen na mijn 45elevensjaar, waarbij ik elk jaar 1-2 kilo in gewicht toenam. De laatste 2 jaren heb ik gelukkig mijn gewicht kunnen stabiliseren echter ik kreeg er geen kilo meer vanaf. Ik heb meerdere diëten geprobeerd, maar al snel kwam ik innerlijk in opstand, omdat ik het gevoel had dat ik iets niet meer mocht eten. 

Aangezien ik zelf coach ben heb ik me gerealiseerd dat ik het niet alleen kan, anders was het me wel gelukt in die jaren dat ik het geprobeerd heb. Net terug van vakantie hebben we de foto’s bekeken en hierbij had ik het gevoel dat ik mezelf niet meer herkende. Ik dacht: ‘ben ik dit?’ Zo wil ik er niet uitzien! Ik wist: ‘nu ga ik mijn overgewicht aanpakken en ik zoek hierbij professionele hulp’.

Kun je kort samenvatten hoe je de afgelopen maanden hebt ervaren en waarom dit voor jou zo goed heeft uitgepakt?

Mijn motivatie was enorm hoog toen ik begon en wat mij vooral aansprak was dat ik alles mocht eten. Wel moest ik mijn calorieën tellen. Dit maakte dat ik geen speciale voeding hoefde klaar te maken, dat ik gewoon “met de pot” mee kon eten. Omdat ik op mijn calorieën moest uitkomen, moest ik keuzes maken. Als ik naar een verjaardagsfeest ging, dan zette ik het stuk vlaai alvast in mijn voedingsapp. De rest van de dag plan ik hier dan omheen. Omdat ik zelf de keuzes maak, had ik niet het gevoel dat ik iets niet meer mocht eten. Ik heb ook geen moment een gevoel van opstand tegen deze methodiek gehad. Daarnaast is het belangrijk om je vooruitgang (of als deze er even niet is) met je coach te bespreken. Soms zijn er belemmerende patronen die de kop op steken en die je saboteren.

Kun je proberen uit te leggen hoe dit je gelukt is en hoe je je anders voelt dan een paar maanden geleden?

Ik ben op zoek gegaan naar gerechten die erg voedzaam zijn, maar weinig calorieën bevatten. Bijvoorbeeld: in de ochtend eet ik geregeld een bord gevulde soep. Dat zijn weinig calorieën en je hebt toch een voldaan gevoel de hele ochtend. Naar mijn werk neem ik geregeld een banaan mee als tussendoortje. Als er een traktatie is van een collega, dan neem ik ’s avonds mijn banaan weer mee terug. Vroeger at ik alles op wat ik in mijn tas meegenomen had, ongeacht of er een extraatje kwam of niet. Dat is iets dat ik nu niet meer doe. Ik voel nu ook veel sneller dat ik voldaan ben en neem kleinere porties. Tevens ben ik meer gaan sporten, hierdoor ben ik fitter dan 10 jaar geledenHet sporten maakt ook dat je een groter tekort hebt aan calorieën op een dag, waardoor je sneller gewicht verliest.

Hoe veel vertrouwen heb jij erin dat je dit resultaat gaat behouden?

Ik heb veel vertrouwen dat ik mijn gewicht kan houden zoals dit nu is. Dit komt omdat ik blijf sporten op het niveau zoals ik dat nu doe, ik voel me veel fitter hierdoor. Tevens ben ik heel bewust hoeveel calorieën iets is en ik blijf steeds afwegen of ik dat ervoor over heb of niet. Kortom, het bewustzijn wat ik heb opgebouwd deze maanden blijf ik gebruiken, dus ik blijf keuzes maken.

Wat zou je andere mensen willen meegeven, die ook een soortgelijk doel hebben als jij?

Bepaal je doel! Waar wil je naartoe? Zoek professionele hulp, want samen met een coach gaat het je lukken. Je hoeft niet alles alleen te doen in je leven. Waar je hulp kunt krijgen, pak die aan!