Tom Kluitenberg

Hi Tom, de foto’s zeggen eigenlijk al voldoende. Je hebt een enorme transformatie doorgemaakt. We willen graag weten waarom dit zo’n succes voor jou is geworden.

Wat was jouw reden om je in te schrijven voor Group Counseling van Fitnet?

Ik ben naar de dokter gegaan voor mijn bloed te laten prikken: daar kwam uit dat mijn cholesterol veel te hoog was; mijn lever was aan het vervetten en ik had een ongezond gewicht. 

Kun je kort samenvatten hoe je de afgelopen maanden hebt ervaren en waarom dit voor jou zo goed heeft uitgepakt?

Het persoonlijke contact spreekt me heel erg aan, het is niet massaal. We hebben heel intensieve trainingen zonder dat er hier een “macho”-sfeer hangt. Het sporten bevalt me gewoon erg goed, het is hartstikke leuk. Iedereen in de groep is ook heel toegankelijk, waardoor het voor mij heel makkelijk was om me op mijn gemak te voelen.

Het contact met de coach heeft voor mij heel goed uitgepakt. Ik had met de voedingsapp in eerste instantie het idee dat ik een soort van verantwoording moest afleggen naar mijn coach toe. In de praktijk bleek dit totaal niet het geval. Ik ben me heel bewust geworden van mijn voeding. Ik realiseer me nu heel goed dat als ik een dag te veel heb gegeten, ik dit op een andere dag kan compenseren door wat minder te eten. 

De open communicatie viel me gelijk op, niets is fout en je kunt gewoon alles eten. De open communicatie over en weer is erg fijn. De coaches van Fitnet hebben me laten nadenken over de hoeveelheden die ik kies binnen mijn voeding. Zo dronk ik vroeger makkelijk bijvoorbeeld 20 pilsjes op een avond; nu kan ik me met minder ook amuseren. Ik heb daarnaast veel tips en tricks gekregen van de coaches. 

Kun je proberen uit te leggen hoe dit je gelukt is en hoe je je anders voelt dan een paar maanden geleden?

Mijn schoen strikken is voor mij geen topsport meer, hahaha! De trappen op- en aflopen is geen probleem meer. Ik kies er nu zelfs voor om de trap te nemen; de roltrap is taboe. Mijn slaapapneu is veel minder en ik heb met minder uren slaap nodig, meer energie. Mijn “sporthorloge” monitort mijn rusthartslag elke dag. Deze is flink gedaald wat betekent dat mijn conditie enorm verbeterd is. Ik merk nu ook dat ik qua mindset heel anders denk. Zo dacht ik vroeger als ik ging uiteten: ‘deze dag is toch al verpest en at ik bv. ook nog een zak chips van te voren’. Nu denk ik: ‘ik bespaar overdag wat calorieën dan heeft dat uiteten veel minder effect op het totaal van die dag’.

Hoe veel vertrouwen heb jij erin dat je dit resultaat gaat behouden?

Ik durf nog geen 100% te zeggen, wel 80%, Mijn doel voor de toekomst is om niet meer boven de 90kg uit te komen. Massaal eten (‘schranzen’) dat lukt mij alniet meer. Toen ik laatst 2 snacks at in de kantine was ik helemaal misselijk. Soms ben ik nog weleens bang dat ik langzaam weer ga toegeven aan mijn oude gewoontes en dat het dan langzaam weer de andere kant op kruipt. Dit wordt een grote uitdaging voor de toekomst voor mij.

Wat zou je andere mensen willen meegeven, die ook een soortgelijk doel hebben als jij?

De combinatie tussen de begeleiding in voeding en training met daarin de coaching is voor mij de succesformule geweest. Ik zou iedereen die iets wil veranderen op dit gebied willen zeggen: ‘ga gewoon eens langs voor een gesprekje’.