5-tips-uiteten

Blog

“5 tips om verantwoord

te gaan uiteten

Uiteten draait om gezelligheid en lekker eten in een ontspannen sfeer. Dit moet zeker zo blijven, maar is het mogelijk om gezelligheid en lekker eten te combineren zonder volledig over de schreef te gaan? Zeker weten! Wij hebben voor jullie de 5 belangrijkste tips omtrent uiteten op een rijtje gezet.

1. Kwaliteit of kwantiteit

Veel restaurants verkiezen kwantiteit boven kwaliteit. Je krijgt een enorme berg eten, vaak voor weinig geld. Maar is dat jouw essentie van uiteten gaan? Je zult waarschijnlijk meer genieten van je maaltijd als datgene wat je eet écht lekker is. Dit heeft weinig te maken met portiegrootte. Het smaakt zelf beter als de porties in verhouding staan. Daarnaast kun je een keuze maken in welke type restaurant je kiest. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een all-you-can-eat concept of een restaurant waar ze normale porties serveren. Dit is een keuze die je zelf vooraf  al kunt maken.

 

2. Keuzes

Eten is keuzes maken. Dat is bij uiteten niet anders. Probeer jezelf eens de volgende vragen te stellen voordat je gaat uiteten: Ga ik voor een voor-, hoofd- en nagerecht of maak ik hierin een keuze? Wat drink ik bij mijn eten? Welke saus bestel ik en laat ik de saus apart serveren of niet? Pak ik frietjes bij mijn gerecht of ga ik voor bijvoorbeeld rijst? Deel ik een voorgerecht? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit zijn keuzes die jij zelf in de hand hebt. 

 

3. Plannen

Je weet tijdens het uiteten dat je vaak meer calorieën binnenkrijgt dan normaal. Dit is op zichzelf geen probleem als je goed plant. Wat eet je bijvoorbeeld de rest van de dag? Of de dag er voor of er na? Door te plannen kun je misschien hier en daar wat meer op de “rem trappen”. Dat betekent overigens niet dat je met veel honger moet gaan uiteten. Dan is de kans groot dat je zo veel honger hebt, dat alle remmen los gaan. Zie het uiteten als een “+” en probeer op andere momenten een “-“ te maken. Maak je planning concreet. Hoe concreter jouw planning is, hoe groter de kans van slagen. 

 

4. De 80% regel

Iedereen is weleens met een opgeblazen gevoel het restaurant uitgelopen. Meestal is dit een teken dat je te veel gegeten hebt. Probeer eens te eten tot je ongeveer voor 80% vol zit. Smaakt de volgende hap niet meer zo lekker als de voorgaande? Dan is dit een teken om te stoppen. Ook al heb je vroeger van je ouders geleerd dat je je bordje helemaal moet opeten. Het is niet erg om iets te laten staan. Heb je te veel over? Laat het je inpakken voor een later moment.

 

5. Verantwoord én lekker

Je kunt verantwoord én lekker eten tegelijk. Zeker in de zomermaanden of op vakantie, waarin je vaker gaat uiteten, hoeft je progressie niet weggevaagd te worden, mits je slimme keuzes maakt. Give it a try! Je zult merken dat het net zo gezellig met iets minder.

Twijfel over de training die bij jou past?

Vraag advies aan een van onze coaches