Blog

“Ben jij écht gemotiveerd?

Tegenwoordig zijn mensen vaak ontevreden over hun eigen leven. Vaak horen we dat ze geen energie uit hun werk halen, lichamelijke klachten of een negatief zelfbeeld hebben. Het grote vraagstuk is: “hoe kan je dit veranderen?”. Vaak zien we dat mensen alleen maar kijken naar externe factoren, zoals: “mijn werk is stressvol” of “ik heb geen tijd om gezond eten te koken of regelmatig te sporten”. Feit is: je zult je eigen gedrag moeten veranderen, je zult actie moeten ondernemen om daadwerkelijk verandering te zien, op welk gebied dan ook. Natuurlijk zullen er tegenslagen op je pad komen, maar daar krijgt iedereen vroeg of laat mee te maken. De huidige pandemie is daar een goed voorbeeld van, iedereen wordt in meer of mindere mate getroffen hierdoor en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Dit is iets wat je zelf niet in de hand hebt, je moet hier simpelweg mee dealen. De motivatie om te veranderen in zo’n situatie kun je alleen maar bij jezelf vinden. In dit blog wordt de rol van motivatie binnen het veranderproces duidelijk.

1. Motivatie als voorwaarde voor verandering

De eerste stap naar verandering is de bewustwording. Als je niet bewust bent van een probleem/situatie, kun je het ook niet veranderen. Stel je hebt klachten aan je onderrug. Je kunt het thuiswerken de schuld geven of een oplossing gaan zoeken om je spieren te versterken zodat je weinig tot geen klachten meer hebt. Twee verschillende manieren van denken. Als je duidelijk hebt wat je wilt veranderen, kun je starten met het maken van een actieplan. Een ander voorbeeld: Stel dat je vaak uitgeblust voelt en je vermoed dat dit komt door het ontbreken van een structuur in je voedingspatroon. Je bedenkt een concreet actieplan en je wilt starten. Zonder dat je interne motivatie voelt zal je waarschijnlijk niet van start gaan en blijven hangen in de fase: “ik wil graag veranderen, maar er het liefst weinig tot niets voor doen”. Het zal een bepaalde prioriteit moeten hebben voor je, anders ga je het voorgenomen gedrag niet uitvoeren. Zoekend naar jouw interne motivatie is het nog belangrijker dat je de “waarom”-vraag kunt beantwoorden. Waarom wil jij veranderen? Hoe concreter je deze vraag kunt beantwoorden, hoe hoger jouw interne motivatie is. Hoe groter de voordelen voor jou zijn, des te groter de kans is dat je daadwerkelijk je gedrag gaat veranderen. In praktijk blijkt dat motivatie en prioriteiten hand in hand gaan. Hoe belangrijk vind jij dit? Deze prioriteiten verschuiven, soms onbewust, waardoor je motivatie ook schommelt.

2. Motivatie of wilskracht is niet onuitputbaar

Je merkt dat kleine veranderingen in je leven soms best lastig kunnen zijn. Doordat je in het begin nog erg gemotiveerd bent, kun je lastige situaties overwinnen. Na een tijdje merk je toch dat het steeds lastiger wordt om deze motivatie op te brengen, waardoor het risico groot is dat je weer terugschiet in je oude gewoontes/ gedragspatronen. Het is je bijvoorbeeld gelukt om 3 weken weinig tot niet te snoepen, iets wat ervoor gezorgd heeft dat je je al fitter voelt en een paar kilootjes bent afgevallen. Maar dan komt het breekpunt: je hebt een avondje gedronken en je gaat in de “fout”, waardoor je motivatie wordt overruled door je oude gewoontes en je begint weer met ‘’bunkeren’’. Herkenbaar? Dit laat zien dat alléén motivatie of wilskracht onvoldoende is om op lange termijn te veranderen. Zie motivatie als uitputbare bron, zoals een glas water waar je steeds een slokje uit neemt als je dorst hebt. Na verloop van tijd is het glas leeg en heb je geen water meer over. Zo gaat dat ook met motivatie. Wanneer dat wat minder wordt, schakel je vaak terug na automatische piloot, oftewel je oude systeem. Maar wat als motivatie alleen niet helpt, wat is dan de oplossing? In punt drie lees je wat je nodig hebt om lange termijn succes te behalen.

3. Gewoontes veranderen voor lange termijnsucces

Er zijn weinig mensen die het roer radicaal omgooien en dit ook daadwerkelijk kunnen volhouden voor langere tijd. Neem als voorbeeld: het gezonder eten. Je neemt jezelf voor om vanaf nu niet meer te snoepen, geen gebak meer te eten en je glas wijn te laten staan in het weekend. In plaats daarvan wil je vaker fruit eten en water drinken in plaats van frisdrank. Op het eerste gezicht geen rare doelen die je jezelf stelt, toch? Het probleem is echter dat ze vrij radicaal zijn en daardoor vaak niet realistisch blijken op de lange termijn. Als ik je vraag zou vragen om dit twee maanden vol te houden, lukt dit misschien nog. Maar lukt dit ook de rest van je leven? Op een enkeling na, zie je dat de meesten na een half jaar of een jaar weer terug bij af zijn. Maar wat is dan wel effectief? Uit onderzoeken blijft dat het effectiever is om één klein en concreet gedragsdoel te stellen. Bijvoorbeeld: als ik iets wil gaan eten, doe ik dat aan de eettafel in plaats van op de bank voor de TV. Dit is wat ze noemen een “tiny habbit”, een kleine gewoonte die je ten alle tijden kunt uitvoeren. Op het moment dat je merkt da deze gewoonte helemaal vanzelf gaat en het geen moeite meer kost, ga je door naar de volgende gewoonte. Daarin is de valkuil dat je doelen te lastig zijn uit te voeren, waardoor het doel niet realistisch is. Veel mensen willen te veel tegelijk, de bekende “alles of niets”-mindset. Je wilt te veel gewoontes tegelijk veranderen, waardoor het te lastig blijkt te zijn, met als gevolg dat je “niets” meer doet.

 

Kortom: je kunt beter stap-voor-stap toewerken naar je uiteindelijke doel, met kleine doelen, die je vervolgens gaat herhalen totdat je er geen moeite meer voor hoeft te doen. Hoewel dit wat meer tijd in beslag neemt en je wat meer geduld zult moeten hebben, is dit dé manier om wél de eindstreep te halen. Heb je hulp nodig bij het maken van een actieplan of herken je deze patronen bij jezelf? De coaches van Fitnet zijn gespecialiseerd om jou te helpen bij je gedragsverandering en helpen jou graag verder.

Vragen naar aanleiding van dit blog?

Stel je vragen aan een van onze coaches

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment