Blog

“Calorieën tellen,

of niet?”

In de vorige blog over training hebben we besproken dat over het algemeen geldt: 80% van het resultaat behaald wordt door de juiste balans in je voeding. Of je nu probeert af te vallen, bij te komen of het behouden van je huidige gewicht, het is van belang dat je “energiebalans” klopt.

Wat betekent energiebalans?

Je energiebalans is de balans tussen het aantal calorieën dat je lichaam verbrandt tegenover de calorieën die je binnenkrijgt door middel van voeding. Op het moment dat jouw energiebalans gedurende een langere periode positief is, dus als je méér calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt, heeft jouw lichaam een calorie-overschot. Hierdoor kom je aan in gewicht, omdat de overtollige calorieën door je lichaam worden opgeslagen als vet. Wanneer jouw energiebalans echter gedurende een langere periode negatief is, dus wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt en je dus in een calorie-tekort zit, val je af. Je lichaam maakt aanspraak op je vetreserves. Het klinkt erg simpel, maar de ervaring leert dat veel mensen er moeite mee hebben om dit in de juiste balans te krijgen.

Jouw persoonlijke energieverbruik kan aan de hand van verschillende formules vrij nauwkeurig berekend worden. Het is echter wel aan te raden dit te laten doen door een deskundige.

 

Om meteen alle mythes rondom diëten de wereld uit te helpen: het ligt niet aan het eten van te veel koolhydraten dat je bijkomt, je eet niet te weinig als je niet afvalt, je lichaam kan zich niet in een ‘spaarstand’ of ‘overlevingsmodus’ bevinden en mensen kunnen echt niet ‘eten wat ze willen zonder aan te komen’. Alles rondom afvallen/bijkomen valt of staat met de energiebalans en deze balans is per persoon heel verschillend, maar als jij je houdt aan jouw persoonlijke caloriedoel, ben je vrij om je eigen keuzes te maken met betrekking tot je voeding zolang je dit doel niet overschrijdt.

Een methode om jouw energiebalans in kaart te brengen, is het bijhouden van een voedingsdagboek door middel van calorieën tellen. In het begin zal dit wat moeite kosten, maar op den duur wordt het een gewoonte en doe je het zonder er al te veel over na te denken. Wil jij meer weten over de voordelen van het bijhouden van een voedingsdagboek? Lees dan onze volgende blog, aanstaande maandag, waarin wij dieper ingaan op de 3 voordelen voor jou!

Begin jij ook vandaag?

Plan nu jouw gratis intake in