Blog

“Een trainingsschema dat 

bij jou past”

Het COVID-19 virus heeft ervoor gezorgd dat veel mensen op zoek zijn gegaan naar een alternatief voor de gesloten sportscholen. Op het internet worden er allerlei trainingsschema’s of -programma’s aangeboden, waardoor jij alsnog heel gemakkelijk en laagdrempelig kan doorgaan met trainen. Toch maken veel mensen de fout door zomaar aan een trainingsschema te beginnen, zonder dat ze weten wat ze precies nodig hebben. In deze blog bespreken we waarom het van essentieel belang is om een persoonlijk trainingsschema te volgen en waarom het niet wordt aangeraden gebruik te maken van een trainingsschema dat je van het internet plukt.

1.Kijk naar jouw persoonlijke situatie

Ieder persoon is uniek en heeft zo zijn of haar persoonlijke situatie waar rekening mee gehouden moet worden. Denk hierbij onder andere aan je fysieke gesteldheid, jaren trainingservaring en persoonlijke doelstellingen. Deze en nog veel andere factoren maken dat jij een ander trainingsniveau hebt dan een ander. Stel: je traint samen met een vriend of vriendin en maakt gebruik van hetzelfde schema. Dat kan, alleen zal de manier hoe iemand wordt geprikkeld in een training vaak van elkaar verschillen, kijkend naar de eerdergenoemde factoren. Wat ik hiermee probeer duidelijk te maken is dat ieder individu uniek is en dat op lange termijn iemand baat heeft bij een persoonlijk opgesteld trainingsschema. Een algemeen trainingsschema kan dus alleen effectief zijn wanneer het aansluit bij jouw persoonlijke situatie, maar in praktijk blijkt dit vaak niet overeen te komen.

 

2.Train met een specifiek doel

Zomaar een training uitvoeren kan een fijn gevoel geven, alleen wat draagt dit bij aan je uiteindelijke doel? Of je nu van je onderrugklachten af wilt komen of een beter uithoudingsvermogen wilt krijgen, er dient een trainingsprikkel aan je lichaam te worden gegeven die uiteindelijk ervoor zorgt dat jij jouw persoonlijke doel bereikt. Om een voorbeeld te geven: een handballer gaat ook niet zwemmen om een betere handballer te worden. Het lijkt heel logisch, maar in de praktijk zien we dat dit heel vaak fout gaat. Ga daarom dus eerst met een coach een doel stellen voordat je zomaar begint. De ervaring leert ons dat veel mensen vergeten dat ze een plan nodig hebben om uiteindelijk wél die doelen te behalen.

3.Zoek een balans voor jezelf

Een training uitvoeren, een week rust en dan nog eens een training uitvoeren zal er niet voor zorgen dat je progressie gaat boeken. Dit betekent ook niet dat je verplicht bent om 4 keer per week te trainen, maar probeer een balans te zoeken samen met jouw coach. Een juiste balans en voldoende rust is nodig om een optimaal resultaat te behalen. Te weinig rust zorgt op de lange termijn voor een overtraind lichaam, met als gevolg een vervelende blessure, waardoor je helemaal niets meer kan doen. Te veel rust gaat jou daarentegen nooit de gewenste progressie opleveren. Een algemeen trainingsschema gaat dus geen zode aan de dijk zetten om verder te komen in het behalen van jouw persoonlijke doelen. Ga aan de slag met een coach, stel samen een plan op dat past bij jouw ervaring, doelen en fysieke gesteldheid.

Kortom: kijk altijd naar jezelf als uniek persoon en ben bewust dat je een persoonlijk schema nodig hebt om blessures te voorkomen, jezelf uit te dagen, maar het belangrijkste, het behalen van jouw persoonlijke doelen. Het is heel eenvoudig en laagdrempelig om op internet te zoeken naar een trainingsschema dat je thuis kan uitvoeren, alleen merken wij in de praktijk dat dit juist meer problemen veroorzaakt. Heb je vragen naar aanleiding van deze blog, over wat het beste bij jou past en hoe wij jou hierbij kunnen helpen?  Laat het ons weten, zodat we samen in kaart kunnen brengen hoe jij jouw persoonlijke doelen het best kunt behalen.

Twijfel over de training die bij jou past?

Vraag advies aan een van onze coaches