Blog

“Geen perfectionist,

maar realist

Je hebt eindelijk de beslissing genomen om het eens een keer anders te gaan doen. Je gaat vanaf nu af aan op je voeding letten, op tijd naar bed en voldoende bewegen. Totdat er vroeg of laat weer een moment komt dat je getest wordt. Je hebt bijvoorbeeld een weekend met vrienden doorgebracht, waardoor je slechter slaapt en na het 3e drankje niet meer nadenkt over voeding. Dit is ongetwijfeld bij ieder van ons wel eens voorgekomen. In deze blog staan enkele tips om jouw proces naar een levensstijl voor de lange termijn te laten slagen.

1. Leg de focus op hetgeen wat écht telt

Teleurgesteld zijn in jezelf als het even niet lukt heeft totaal geen zin. Hiermee kom je niet verder en dit zorgt alleen maar ervoor dat je negatiever over je proces gaat denken. Op deze manier val je sneller in oude gewoontes en dat is nou net wat je niét wil.

Het is juist belangrijk dat je kijkt naar datgene wat wél goed gaat. Het is goed om een doel voor jezelf te stellen, alleen wat gebeurt er als je dit doel behaald hebt? De weegschaal is vaak een onderdeel van het proces wat voor velen tegenwerkt. Daarom is het belangrijk om niet uit te gaan van het getal op de weegschaal, maar het bewust worden van je gedrag en gewoontes. Daarmee kan je uiteindelijk een verandering teweegbrengen die niet de focus legt op het getal van een weegschaal, maar op een nieuwe leefstijl.

 

2. Krijg inzicht in je valkuilen en hoe hiermee om te gaan

Vaak weet je wel waar jouw valkuilen liggen, maar niet hoe je deze toelaat in het proces. Dit wordt ook wel een blinde vlek genoemd. Een veelvoorkomende uitspraak is ‘’ik weet hoe het werkt, alleen niet hoe ik het moet veranderen’’. Belangrijk is om hierover te sparren met ons, jouw persoonlijke coach, die jou kan confronteren in dit soort situaties. Gaandeweg zal je deze situaties beter gaan herkennen en inzichten verkrijgen, waardoor het eenvoudiger wordt om er anders mee om te gaan. Dit is uiteindelijk essentieel wanneer je weer eens een weekendje weggaat met vrienden en er bewust van bent dat ook dít onderdeel is van het proces. Kortom: vindt samen met jouw coach een middenweg die voor jou werkt.

3. De confrontatie met jezelf aangaan

Een 30 dagen challenge, detox kuur of dat dieet van een vriend gaan jou écht niet helpen om iets te ontwikkelen voor de lange termijn. Het is simpelweg niet realistisch om in een korte tijd veel af te vallen en dit op een gezonde manier vol te houden wanneer je je doel behaald hebt. Ga daarom eens de confrontatie met jezelf aan en durf jezelf de vraag te stellen: ’’Waarom is het mij tot nu toe nooit gelukt om deze methodes vol te houden?’’ Uiteindelijk kom je op hetzelfde punt terecht, namelijk bij jezelf. Jij bent de oplossing van het probleem en jij bent ook de enige die daar verandering in kan brengen. Belangrijk is om inzicht te krijgen in je gedrag en gewoontes. Ieder persoon die een verandering wil bewerkstelligen,

zal in de spiegel moeten kijken voordat hij/zij kan beginnen met het veranderen van de huidige leefstijl. Kritisch zijn op jezelf of bekritiseerd worden door een ander is niet altijd even leuk en kan als vervelend worden ervaren. Uiteindelijk zal je echter merken dat je op deze manier wel verder komt in je persoonlijke proces. Onthoudt: “what doesn’t kill you makes you stronger.’’

Begin jij ook vandaag?

Plan nu jouw gratis intake in