Blog

“Kerstkilo’s?

De feestdagen in 2020. Iets wat er heel anders uit zal gaan zien dan we gewend zijn, door de vergaande maatregelen die getroffen worden om het jaar zo veilig mogelijk af te sluiten. Waar dit voor de meesten normaal een periode van gezelligheid, samen zijn en lekker eten en drinken is, zullen we deze feestdagen noodgedwongen wat “gereserveerder” moeten vieren. Dit jaar zal het dan ook minder in het teken staan van samen zijn, maar dat neemt niet weg dat er nog steeds veel gezelligheid zal zijn met de nodige eet- en/of drinkmomenten.

In dit blog zullen we niet dieper ingaan op de huidige maatregelen, maar wel op de kerstkilo’s die hoogstwaarschijnlijk ook dit jaar tijdens de feestdagen aanwezig zullen zijn. Maak jij je hier ook zorgen over, en wil je jouw resultaten niet weggooien? Lees hieronder dan de tips die wij voor jou op een rijtje gezet hebben. Ze zijn makkelijk toepasbaar en zorgen ervoor dat je dingen in het juiste perspectief kunt plaatsen tijdens Kerst, Oud en Nieuw en de “rare” dagen ertussenin.

 

1.Balans

Dit is misschien wel het meest besproken woord binnen voedings- en leefstijlcoaching. Niet voor niets: alles in het leven begint met het zoeken van de juiste balans. Maar, wat is die juiste balans voor jou? Die is namelijk voor iedereen anders. Iedereen heeft namelijk ander gedrag, gewoontes en tradities. Het ene gezin vindt dat 6-gangendiner met Kerst een “must”, waar het andere gezin het gourmetstel tevoorschijn haalt. Om de overtollige kerstkilo’s te voorkomen, is het belangrijk dat je je eigen balans zoekt in wat je doet. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je een (of meerdere) balansdag(en) plannen vóór of ná de Kerst. Een balansdag wil zeggen dat je op deze dag je calorieën “spaart”, zodat je tijdens Kerst wat meer “ruimte” creëert. Maar je kunt ook dagelijks een balans aanbrengen in je voeding, door je eigen porties te bepalen, te kiezen wat je doet met alcoholgebruik of overdag minder te eten, zodat je ’s avonds meer calorieën over hebt. Verder moet je je zeer bewust zijn van de “verborgen en overbodige” calorieën. Deze zijn te vinden in de kleine tussendoortjes die meestal op tafel staan. Maak dus vooraf een concreet, maar wel realistisch, waar je zelf achter staat.

  1. Verborgen Calorieën

We hadden het er net al kort over: verborgen calorieën. Ons lichaam is supergoed in het verwerken van calorieën uit eten en drinken. Alles wat je eet en drinkt, wordt in je lichaam opgenomen. Misschien ben je zelf niet zo nauwkeurig met het tellen van je calorieën gedurende deze tijd van het jaar, maar je lichaam telt iedere hap die je eet en iedere slok die je drinkt. Vrijwel geen enkele calorie gaat verloren in het verwerkingsproces. Nu is het niet de bedoeling dat je hierdoor je gehele eetlust laat verpesten, maar probeer er middels deze info met een andere bril naar te kijken. Stel jezelf de vraag: waar kan ik calorieën besparen? Wat vind ik écht lekker en beoordeel ik met 10, en wat is het voor mij minder waard en beoordeel ik met een 6 of lager? Je krijgt onbewust meer binnen dan je denkt, doordat de situatie jou daarin meelokt. Denk hierbij aan de chocoladekransjes, chips en/of nootjes die op tafel staan, de sausjes bij het avondeten, maar ook bijvoorbeeld de frisdrank of alcohol die genuttigd wordt. Zie calorieën als geld. Probeer het te sparen voor dingen waar je echt blij van wordt en verspil het niet aan overbodige zaken. Hoe meer calorieën je inneemt, hoe lager de balans op je rekening zal zijn.

  1. 7000 kcal voor een kilo vet

Om je niet bang te maken voor het eten en drinken met de feestdagen, zullen we alles een beetje in perspectief plaatsen: één kilo aan vetmassa staat gelijk aan 7000 calorieën. Voor een vrouw die gemiddeld 2000 calorieën per dag verbrandt, betekent dit in de praktijk dus dat zij 9000 calorieën die dag binnen moet krijgen om één kilo vet aan te komen. Je zit hierbij dan in een behoorlijk calorie-overschot. Het is voor sommigen zeker niet onmogelijk om dit aantal te behalen, maar dan moet je wel echt behoorlijk over de schreef gaan. Je kun dus gerust iets meer eten tijdens de feestdagen, als je daarna weer “gewoon” verder gaat, is er op de lange termijn niets aan de hand.

In het volgende punt wordt ook besproken waarom de weegschaal jou toch wat anders vertelt na deze dagen.

  1. De weegschaal als vijand

“Heb ik één keer te veel gegeten, ben ik meteen 2 kilo bijgekomen, zo oneerlijk”. Als je na een uitschieter op de weegschaal gaat staan, gaat die weegschaal jou de bevestiging geven waar je naar op zoek bent. Je ziet dat het getal behoorlijk omhoog schiet. Het gevaar hierbij is dat je in paniek raakt als je ziet dat je bent “aangekomen”, hierdoor je motivatie verliest en nog meer gaat eten, omdat je denkt dat het toch allemaal geen zin heeft. Je komt dan in een neerwaartse spiraal terecht. Wanneer we echter verder inzoomen op het getal dat de weegschaal aangeeft tijdens de feestdagen, kunnen we concluderen dat dit getal niet representatief is voor wat er daadwerkelijk in je lichaam gebeurt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je lichaam nog niet al het eten verteerd heeft, of dat je een maaltijd met veel zout gegeten hebt, waardoor je een behoorlijke hoeveelheid vocht vasthoudt. Wat de oorzaak ook is, wanneer jij na de deze dagen, je gezonde leefpatroon weer oppakt, zie je dit getal weer net zo snel zakken als het in eerste instantie steeg. Houd deze informatie in je achterhoofd en probeer niet te snel in paniek te raken, of beter: houd 1,5 meter afstand van je weegschaal en geniet van de feestdagen!

Vragen naar aanleiding van dit blog?

Stel je vragen aan een van onze coaches