Blog

“Kleine veranderingen,

grote impact

Trainen hoort bij een gezonde leefstijl, toch?! Maar hoe belangrijk is trainen als je doel bijvoorbeeld is om gewicht te verliezen? Welke training is dan ideaal? Hoe vaak moet ik trainen en welke oefeningen horen daarbij? Dit zijn vragen die jou wellicht bezighouden als je iets wilt veranderen aan je fitheid, lichaamssamenstelling of mentale weerbaarheid.

In deze blog brengen we enige nuance aan omtrent het onderwerp training. Er bestaan nogal wat misvattingen op dit gebied. Vaak zijn het overtuigingen die door andere professionals worden overgedragen naar de klant. Dat is natuurlijk verklaarbaar, want iedereen die een product/dienst levert, wil zoveel mogelijk klanten. Iemand met een sportschool zal jou echt niet gaan vertellen dat twee keer per week sporten beperkte invloed heeft op je totale vetverbranding. Zo zullen de eigenaren van de warmtecabines (waarin gesport wordt) vertellen dat hun methode het meest effectief is. Maar wat is nu eigenlijk het meest effectief voor jou?

 

Is trainen effectief voor gewichtsverlies?

Wanneer jij als doel hebt om gewicht te verliezen is het belangrijk om de juiste balans te zoeken tussen je energieverbruik en je energie-inname. Je energieverbruik is het aantal calorieën dat jouw lichaam verbrandt op een dag. De totale calorieën die jij middels je voeding binnenkrijgt, is je energie-inname. Stel jouw doel is het verbranden van vet, dan geldt: je totale energieverbruik zal over een langere periode hoger moeten zijn dan je energie-inname. Er zijn dus 2 factoren die een rol spelen of jij wel of niet gaat afvallen. De een is beweging, de ander is voeding. Waar zou jij de focus op moeten leggen?

De focus leggen op voeding blijkt in de praktijk het meest effectief. Ongeveer 80% van het resultaat wordt behaald door de juiste balans in voeding. De overige 20% door training. Uiteraard zijn er individueel gezien grote verschillen. Zo zal deze verdeling bij een topsporter heel anders liggen dan iemand die twee keer per week naar de sportschool gaat. Voor de meeste mensen geldt dat het veel effectiever is om op zoek te gaan naar de juiste balans in voeding. Stel dat jij een uur intensief traint, dan verbrand je wellicht 500 kilocalorieën. Iets wat je makkelijk weer ongedaan maakt, als je vervolgens de verkeerde voedingskeuzes maakt. Zo kun je in 5 seconden beslissen of jij die reep chocolade wel of niet pakt, terwijl je een uur bezig bent in de sportschool om die calorieën weer te verbranden.

Je merkt: de waarheid ligt in het midden. Trainen is een goed middel om je verbranding extra te stimuleren, maar niet doorslaggevend. Het is vooral belangrijk te trainen omdat je het leuk vindt, om je hoofd leeg te maken, je spieren te versterken of gewoon ter ontspanning!

Veranderen van gewoontes

Bewegen doe je elke dag, trainen waarschijnlijk niet. Hoe kun jij in je dagelijks leven meer bewegen? Welke gewoontes kun je creëren waardoor je meer lichaamsbeweging krijgt? Het klinkt heel simpel, maar vaker de fiets pakken, de trap nemen, tuinieren of wandelen, hebben wel degelijk invloed. Deze vormen van beweging zijn praktisch toepasbaar en je hoeft niet helemaal omgekleed naar de sportschool. Stel dat je door de fiets te pakken steeds 50 kilocalorieën meer verbrandt dan wanneer je de auto neemt. Als je dit 5 keer per week doet, mag je zelf uitrekenen hoeveel dit op een heel jaar scheelt. En dan heb ik het over het veranderen van slechts één gewoonte. Je ziet al: kleine gewoontes veranderen, betekent grote resultaten voor de lange termijn.

 

Wat past bij jou?

Het belangrijkste bij het onderdeel trainen blijft dat je op zoek gaat naar de vorm die bij jou past én waar je plezier aan beleeft. Dit is ook helemaal afhankelijk van je doel. Voor gewichtsverlies is het heel effectief om krachttraining te doen, maar als cardiotraining beter bij jou past, is dat wellicht een betere optie voor de lange termijn. Wil jij een strakker lichaam, dan is een combinatie van kracht- en cardiotraining ideaal. De beste optie voor jou, is misschien wel datgene wat je met plezier blijft doen, waardoor je het ook kan volhouden. Kortom, samen op zoek naar een realistische training die bij jou past.

Zit jij zelf met bepaalde vragen omtrent training, voeding of gedragsverandering?
Plan een vrijblijvend infogesprek via www.fit-net.nl/infogesprek/ en dan helpen wij jou verder.

Begin jij ook vandaag?

Plan nu jouw gratis intake in