Blog

“Een dieet voor de korte termijn,

leefstijl voor de lange termijn”

Loop jij ook steeds tegen hetzelfde probleem aan na het volgen van een intensief dieet? Bij Fitnet zijn we altijd bezig om een verandering te creëren die bij jou past als individu. Hierbij is er in onze ogen een verandering in het gedrag nodig en zorgen korte termijn oplossingen zoals een dieet of andere hypes, alleen maar voor het tegenovergestelde effect. Een van de belangrijkste facetten in deze verandering is voeding. Hierbij gaan we uit van jou als individu. In deze blog laten we je nadenken over het belang van voeding en waarom een korte termijn oplossing nooit gaat werken.

1.De energiebalans is leidend

Wanneer je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, zal je aankomen. Dit wordt een calorieoverschot genoemd. Wanneer je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt, zal je afslanken. Dit is een calorietekort. Het klinkt heel simpel, maar er komt meer hierbij kijken om dit daadwerkelijk uit te voeren én vol te houden. Je zult moeten werken aan een nieuwe mindset, waardoor je te maken krijgt met gedragsverandering (zie de blog over ‘’een succesvolle mindset tijdens corona’’).

 

2.Caloriedoelen stellen op individuele basis

Energie die je binnenkrijgt door voeding of energie die verbruikt wordt door te bewegen, wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal). Het voedingscentrum maakt hierin een onderscheidt in het aantal calorieën voor mannen en vrouwen. Het advies voor de gemiddelde vrouw is een inname van 2000 kcal per dag en een gemiddelde man wordt geadviseerd om de 2500 kcal te behalen. Alleen is ieder persoon anders en reageert een lichaam ook op zijn eigen manier op de voeding.

Wij vinden het belangrijk dat er wordt gekeken naar het individu en hoe iemand tot het beste resultaat kan komen. Hierbij is het van belang om te kijken naar de verhoudingen in koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen die een persoon nodig heeft. Toch worden er veel diëten ontwikkeld waarbij wordt gecommuniceerd dat je gegarandeerd resultaat behaald met een vooropgesteld programma. Denk hierbij aan de boeken van Fajah Lourens en Sonja Bakker, waarbij de nadruk ligt op een dieet dat voor iedereen zou moeten werken. Het is juist belangrijk om een voedingsplan te individualiseren, aangezien ieder persoon uniek is en anders reageert op veranderingen in zijn of haar leven.

 

3.Diëten zijn allemaal hetzelfde

Bij het volgen van een dieet wordt altijd gesproken over een resultaat dat gegarandeerd wordt bij het nauwkeurig volgen hiervan. Dat klopt, alleen ligt het iets gecompliceerder, want wat gaat er gebeuren nadat je dit resultaat hebt behaald? Dit is waarschijnlijk heel herkenbaar voor veel mensen die dit lezen, alsook voor klanten die wij spraken bij de eerste intake van Fitnet. Zij gaven aan allerlei diëten al te hebben geprobeerd, maar moeite hebben met het volhouden op de lange termijn.

De meeste diëten geven het gewenste resultaat, omdat elk dieet uiteindelijk neerkomt op een tekort in calorie inname. Echter, wordt er geen rekening mee gehouden dat er meer bij komt kijken dan alleen de calorie inname. Zo heeft ieder persoon een bepaald gedragspatroon dat dit proces beïnvloedt en heeft de ervaring ons geleerd dat het vaak niet werkt om jezelf dingen te verbieden op het gebied van voeding. Om deze reden is een dieet niet de oplossing, hiermee stel je het probleem alleen maar uit. Gedragsverandering is wél een oplossing. Een coach die samen met jou werkt aan een échte verandering in je leefstijl mét effect op de lange termijn.

 

4.Dag of weekmenu’s

 In veel dieetvormen zijn er kant en klare dagmenu’s te bestellen. De een gaat uit van 10 dagen, terwijl de ander een voedingsplan voor 10 weken garandeert. Dit klinkt veelbelovend, maar je komt steeds weer terug bij een ‘quick fix’. Uiteindelijk kom je steeds weer op hetzelfde punt uit, want wat gebeurt er als er tegenslagen komen of andere invloeden van buitenaf? Wat doe je na de 10 dagen of 10 weken? Ga je weer door op dezelfde voet? Er is geen oplossing voor de korte termijn, dat is een ding wat zeker is. De weg is lang en hobbelig, maar uiteindelijk is die verandering niet voor even, maar voor je hele leven.

Heb je hier coaching of hulp bij nodig? Neem contact op met ons en start morgen met een échte verandering.

Begin jij ook vandaag?

Plan nu jouw gratis intake in

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment