Blog

Succesvolle mindset tijdens corona

Niemand had in januari van dit jaar verwacht dat de gevolgen voor onze samenleving zo groot zouden zijn. Allemaal ondervinden we de gevolgen die het corona virus met zich mee brengt. Ineens mogen kinderen niet meer naar school, zijn de sportscholen dicht en zijn bijna alle sociale activiteiten verboden. Veel mensen merken dat dit invloed heeft op factoren als stress, slaap, beweging en/of voedingskeuzes die ze maken. Wellicht merk je zelf ook dat je door de veranderende omstandigheden lastig in je ritme komt. Dit is normaal. Onze vertrouwde structuur is ineens verdwenen en dit kan onrust, irritatie en/of stress veroorzaken.

Maar wat kun jij doen om het jezelf makkelijker te maken, waardoor je minder onrust ervaart? Bij Fitnet helpen we mensen met het creëren van de juiste mindset. Mindset is de manier waarop jij denkt of tegen bepaalde situaties aankijkt. Iedereen heeft daarbij z’n eigen gewoontes en overtuigingen. Dat kan positief uitpakken, maar in bepaalde situaties ook tegen je werken. In deze blog laten we je nadenken over valkuilen binnen je eigen mindset.

Stel jezelf deze drie vragen om erachter te komen welke mindset jij hebt. Je kunt dit toepassen voor elke situatie waarbij jij stress/onrust ervaart. De kunst is om er anders naar te leren kijken en voor de lange termijn jezelf te trainen in deze nieuwe manier van denken.

 

1.Denken of doen?

Uitstelgedrag is een veelvoorkomende valkuil. “Ik ga vanaf maandag echt weer op mijn voeding letten” of “ik doe die thuis workout straks wel”. Denken is iets anders dan doen. Je kunt zoveel voornemens hebben, maar uiteindelijk gaat het erom wat je aan het eind van de dag, week of maand écht gedaan hebt. Door de zaken vooruit te schuiven, ervaar je geen succesbeleving. Maak bijvoorbeeld voor jezelf een checklist: wat zijn de activiteiten/taken die ik vandaag af wil krijgen? Stel hierin prioriteiten, want een checklist van 3 pagina’s zal alleen maar meer onrust veroorzaken. Je creëert “succes momentum”. Dit wil zeggen: je maakt de beslissing om je taken/activiteiten daadwerkelijk uit te voeren in plaats van er alleen over na te denken. Hierdoor kom je in een positieve spiraal, waardoor je aan het eind van de dag meer gedaan hebt en daardoor tevens minder stress ervaart.

2. Problemen of oplossingen?

“Ik mis mijn sociale contacten” of “mijn sportschool is dicht, ik kan niets doen”. Ben jij goed in staat om te denken in oplossingen of denk je vaak in problemen? Natuurlijk is de huidige tijd voor veel mensen geen ideale situatie. Of je nou ondernemer bent en je moet verplicht dicht of je mist de contactmomenten met familie, vrienden of collega’s. Je kunt daarbij van streek raken en denken: “dit overkomt mij allemaal”, maar je kunt ook gaan denken in oplossingen. Kun je niet naar de sportschool? Wellicht kun je thuis iets doen of een wandeling maken. Mis je de sociale contacten? Er zijn online heel veel mogelijkheden om in contact te komen met elkaar zonder elkaar fysiek te zien. Geef er een positieve wending aan. Je zult merken dat je hier energie van krijgt.

 

3.Kansen of bedreigingen?

Ben jij in staat te kijken naar de kansen die zich voordoen in deze periode? Je hebt misschien meer tijd voor activiteiten die je normaal niet doet. Als je het leuk vindt om nieuwe recepten te proberen, ga hier lekker mee aan de slag! Is hardlopen iets wat je altijd al eens hebt willen doen? Trek je loopschoenen aan en ga! Waar liggen jouw kansen binnen de huidige situatie?

Wellicht kom je er de komende periode achter dat je vaker dan gedacht onrust/stress ervaart, omdat je nog denkt en handelt naar deze oude mindset. Probeer erachter te komen in welke situaties je dit ervaart en maak een plan hoe je dit zou kunnen/willen veranderen. Het enige wat nog resteert is om ook hier een gewoonte van te maken.

Heb je hier coaching of hulp bij nodig? Schakel een Fitnet Coach in en start morgen met jouw gedragsverandering.

Begin jij ook vandaag?

Plan nu jouw gratis intake in