Blog

“Waarom afvallen meer is dan

alleen maar sporten en minder eten

Vaak hoor je dat veel mensen denken dat gezonder worden, afvallen of fitter worden alleen maar een kwestie is van meer bewegen en minder eten. In theorie klopt dit helemaal, maar in praktijk ligt het toch echt iets gecompliceerder. Want waarom zijn er zoveel mensen die het bekende 'jo-jo effect' hebben? Is dit een kwestie van gebrek aan discipline en inzet, of spelen andere factoren een rol? Zeker als je op lange termijn veranderingen wilt zien spelen hele andere factoren een rol en zul je je leefstijl (oftewel je gedrag en gewoontes) moeten veranderen. Dit is de belangrijkste, maar tegelijkertijd ook de lastigste stap in het proces.

Gewoontedieren

Mensen zijn ‘gewoontedieren’ en vinden het lastig om te veranderen. Voeding is ook gedrag. De keuzes die jij maakt in je voeding, hebben te maken met verschillende factoren zoals je opvoeding, omgeving, persoonlijke overtuigingen, voorkeuren etc. etc. Als jij bijvoorbeeld geleerd hebt dat koolhydraten je dik maken (wat niet zo is), ga je op basis van deze overtuiging andere keuzes maken. Deze factoren kun je niet buiten beschouwing laten. Hoewel ze per persoon heel verschillend zijn, zul je moeten leren hoe je er op een adequate manier mee om kunt gaan. Als je jarenlang een bepaald patroon hebt ontwikkeld, is dat je automatische piloot geworden en het doorbreken hiervan zal in het begin energie kosten. Dit veranderproces kost tijd en het aanleren van nieuwe patronen is daarom niet altijd even makkelijk. Helaas zien wij, bij de meeste dieetmethodes, te vaak dat juist deze belangrijke factor (de factor gedrag of leefstijl) buiten beschouwing wordt gelaten.

 

Korte termijn programma’s

Hoeveel dieet programma’s richten zich alleen maar op voeding en/of training. “Ga maar meer sporten en eet volgens dit voedingsschema en je valt gegarandeerd af”. Natuurlijk klopt dit, op papier, maar vaak een oplossing voor de korte termijn. Want wie zegt dat dit past bij jouw situatie en is het voor jou niet praktisch om ‘s middags een uur in de keuken te staan om je eten voor te bereiden? Op wilskracht lukt dit een paar weken, en natuurlijk ook mét resultaat. Maar die motivatie zal ook een keer opraken. Je valt terug in oude patronen en hebt nog steeds geen manier gevonden die voor jou praktisch haalbaar en realistisch is.

Hoe nu verder? Krijg inzicht in de factoren die ervoor zorgen dat het wel of juist niet lukt. Hierdoor pak je de oorzaak aan van het probleem en niet het gevolg. Zoek een coach die verstand heeft van gedragsverandering en niet iemand die alleen maar zegt dat je meer moet bewegen en volgens een gestandaardiseerd voedingsschema moet eten.

Onze visie = lange termijn

In onze visie ben jij de persoon aan het stuur en ga je met behulp van ons zelf zoeken naar de juiste balans in je voeding en training. Jij beslist, maar wij zullen je uitdagen om constant te zoeken naar een manier die realistisch is en je over een paar jaar nog steeds kan volhouden. Dan wordt het trouwens geen volhouden meer maar een gedragsverandering, waardoor het je veel minder moeite kost. Daarnaast wordt er altijd gekeken naar de persoonlijke situatie, valkuilen en gedragsfactoren die jouw verandering in de weg staan. Door hier structureel met je coach aan te werken, creëer je het juiste klimaat voor een verandering op de lange termijn.

Kortom: inzicht krijgen in je gewoontes en het veranderen van je gedrag is het meest effectief voor lange termijn resultaat.

Twijfel over de training die bij jou past?

Vraag advies aan een van onze coaches