Blog

“Waarom krachttraining goed

ivoor iedereen”

Bij het horen van de woorden “krachttraining” of “spiertraining” krijgen veel mensen direct een beeld van gespierde mannen die in een sportschool met zware halters trainen. Natuurlijk is dit een groep die je in de sportschool tegenkomt, maar niet iedereen heeft het doel om powerlifter of bodybuilder te worden. Vrouwen zijn vaak bang dat ze er “bulky” of “mannelijk” uit gaan zien na het doen van krachttraining. Niets is minder waar. In dit artikel laten we je zien dat er verschillende manieren van krachttraining zijn en wat de voordelen voor jou zijn als je er consistent mee aan de slag gaat.

Wat is krachttraining?
Krachttraining is een activiteit met als doel het verstevigen van de spieren. Dit kan met behulp van externe weerstand, zoals een dumbell of een kettlebell, maar ook door te trainen met je eigen lichaamsgewicht. Het is hierbij van belang dat je je spieren zodanig belast dat je lichaam een nieuwe “prikkel” krijgt. Dat wil zeggen dat het lichaam iets doet wat het niet gewend is. Na verloop van tijd zal je merken dat je sterker geworden bent, doordat de oefeningen makkelijker worden. Je lichaam heeft zich nu aangepast aan de nieuwe weerstand. Belangrijk is nu dat je deze weerstand structureel blijft opbouwen, zodat je spieren zullen blijven groeien.

Een bekend voorbeeld van een krachtoefening is de “squat”. Dit is de oefening waarbij je door je knieën zakt, alsof je op een stoel gaat zitten. Wanneer je deze oefening vaak genoeg herhaalt, met de juiste weerstand, zullen je bovenbeenspieren op den duur groeien en sterker worden. Dit werkt zo voor de meeste spieren in ons lichaam.

 

De voordelen van krachttraining
Helemaal afhankelijk van je doel zijn er verschillende vormen van krachttraining die jou kunnen helpen. Welke vormen er zijn wordt later in dit artikel besproken. Zoals eerder gezegd niet iedereen hoeft meteen een spierbundel te worden. Naast het veranderen van je uiterlijk heeft het ontwikkelen van spieren nog meer voordelen, wanneer je op de juiste manier traint.

  1. Het maakt je fitter en sterker in je dagelijkse bezigheden.
  1. Het vermindert de kans op blessures en en vergroot tevens je botdichtheid waardoor je op latere leeftijd minder kans hebt op breuken. Dus ook voor de ouderen onder ons: start met krachttraining!
  1. Het verbetert je houding. Als je bijvoorbeeld de hele dag achter je computer werkt, verzwakken je rugspieren en krijg je rugklachten. Door deze spieren op de juiste manier te trainen, verbetert je houding.
  1. Het zorgt voor een verhoogd(e) metabolisme/stofwisseling (de snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt) doordat spiercellen meer energie verbruiken dan bijvoorbeeld vetcellen. Dit is vooral belangrijk wanneer je diabetes hebt. De insuline gevoeligheid wordt namelijk vergroot, wat zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel.
  1. Het verbetert je algehele gezondheid en vermindert onder andere de kans op hart- en vaatziekten

En als deze voordelen niet genoeg zijn, er zijn onderzoeken die aantonen dat krachttraining een positieve invloed heeft op je zelfvertrouwen en je humeur!

Verschillende vormen voor verschillende doelen
Het voornaamste doel van krachttraining blijft het versterken en verstevigen van je spieren. Hierbij is het wel belangrijk dat je consistent bent in je training. Train je twee maanden en stop je daarna, zul je merken dat de winst die je hebt behaald behoorlijk snel weg zal zijn.

Krachttraining kan echter in verschillende vormen uitgevoerd worden, waardoor het dus niet hoeft te vervelen. Ga dus op zoek naar de vorm die het best bij jou past, waar je het meeste plezier aan beleeft en de meeste voldoening uithaalt.Enkele voorbeelden zijn: je persoonlijke trainingsschema uitvoeren in de sportschool, het volgen van diverse groepslessen (zoals body pump, club power, body combat, etc…), het doen van een HIIT (High Intensity Interval Training) of LIIT (Low Intensity Interval Training), Crossfit, en meer…

Verder kun je ervoor kiezen om alleen te trainen, maar vaak ben je gemotiveerder wanneer je samen met een vriend/vriendin traint, of met behulp van een coach.Bij het uitzoeken van de geschikte setting is ook veiligheid een belangrijke factor om mee te nemen. Wanneer je de oefeningen met een verkeerde techniek uitvoert, vergroot je juist de kans op blessures.

 

Samen met een coach
Bij Fitnet verzorgen we altijd een training op maat door samen te kijken wat het best past bij jouw situatie en houden hierbij rekening met jouw doelen, jouw niveau en de mate van begeleiding die je nodig hebt/wenst. Zo kun je kiezen voor een personal training. Je gaat dan 1-op-1 aan de slag met je coach waardoor je heel intensief aan je doelen kunt werken. Daarnaast kun je ook kiezen voor trainingen in kleine groepjes, wat als voordeel heeft dat je samen aan de slag gaat en goed begeleid wordt in de techniek van je oefeningen.

Creëer voor jezelf een stok achter de deur en vergroot de kans om jouw doelen te behalen door samen met een coach te starten met krachttraining.

Vragen naar aanleiding van dit blog?

Stel je vragen aan een van onze coaches